Pelan PerbelanjaanPengguna

Penipuan Pakej Pelancongan

 

Penipuan pakej pelancongan semakin berleluasa. Ramai pengguna yang tertipu dengan tawaran pelancongan yang istimewa dan menarik.

Antara aduan yang diterima oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) ialah berkaitan:

  • Perjalanan dibatalkan pada saat akhir
  • Ejen tidak boleh dihubungi selepas wang telah dimasukkan ke dalam akaun
  • Hotel dan kemudahan lain yang disediakan oleh agensi tidak memuaskan walaupun menggunakan caj yang tinggi
  • Syarikat pelancongan tidak wujud / tidak berdaftar

Jumlah aduan mengenai penipuan pakej pelancongan yang diterima oleh NCCC pada tahun 2016 adalah sebanyak 3,458 kes dengan nilai kerugian sebanyak RM6 juta.

Jumlah ini sangat membimbangkan memandangkan hanya segelintir daripada pengadu yang mendapat kembali wang mereka, manakala sebahagian lagi mengalami kerugian kerana agensi tersebut telah menamatkan operasi dan tidak dapat dikesan.

Terdapat juga aduan pengguna yang mendakwa bahawa agensi pelancongan yang berlesen gagal memenuhi janji-janji mereka, walaupun selepas pelanggan telah membayar sepenuhnya. Ada juga kes yang melibatkan penipuan pembelian pakej pelancongan semasa Matta Fair.

Bagi membantu pengguna daripada terjebak dengan agensi pelancongan yang tidak beretika, berikut disediakan beberapa langkah untuk panduan pengguna:

  1. Senarai lesen dan agensi pelancongan boleh didapati di portal rasmi Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, motac.gov.my. Anda dinasihati untuk berurusan dengan agensi pelancongan yang berlesen sahaja.
  2. Pengguna boleh mengetahui lebih lanjut tentang latar belakang syarikat melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau menyemak dengan Kementerian Pelancongan tentang status agensi pelancongan (sama ada lesen mereka telah dibatalkan).
  3. Anda harus menerima butiran lengkap secara bertulis mengenai perjalanan sebelum membuat bayaran. Butiran yang perlu ada ialah jumlah harga, yuran pentadbiran dan caj perkhidmatan; pembatalan dan perubahan penalti, jika ada; dan maklumat khusus tentang semua komponen pakej.

Elakkan memberi butiran peribadi atau perincian perbankan secara rambang kepada sesiapa sahaja. Pengguna dinasihatkan supaya membuat aduan secepat mungkin. Sekiranya aduan itu didapati benar, pembatalan lesen dan amaran keras akan dikenakan kepada agensi pelancongan tersebut supaya mereka tidak mengulangi kesalahan itu, selaras dengan Akta Industri Pelancongan 1992.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button