Perangkap KewanganTip dan Panduan

Melindungi Diri Daripada “Scammer”

“Encik Danny sedar yang dia hanya ditipu selepas memindahkan wang”

Encik Danny (bukan nama sebenar) telah ditipu untuk melakukan pemindahan wang secara dalam talian kepada ekaun pihak ketiga (third-party account) oleh “scammer”. Encik Danny pada mulanya telah menerima panggilan daripada pihak bank yang ekaun miliknya telah digodam. Untuk melindungi simpanannya, dia sendiri dikehendaki untuk memindahkan wang simpanannya ke dalam ekaun tertentu. Danny mengikut segala arahan dan memindahkan segala baki di dalam ekaun simpanannya. Danny kemudian sedar yang dia telah pun ditipu.

Berikut adalah situasi biasa yang membuatkan pengguna terdedah kepada penipuan.

Apakah jenis-jenis penipuan siber atau scams yang ada di luar sana?

Phishing

Phishing adalah cubaan oleh si penipu menyamar bagi memperoleh informasi peribadi atau sensitif seperti nama, kata kunci, butiran kad kredit atau debit melalui SMS, panggilan telefon, e-mel, laman sesawang, media sosial, atau mana-mana komunikasi elektronik.

Sebilangan besar pengguna menjadi mangsa dengan membalas e-mel atau pautan yang kononnya daripada penyedia perkhidmatan kewangan (FSP) atau dengan mengakses portal perbankan internet FSP melalui mesin carian dan bukannya ditaip secara manual, iaitu menaip URL dengan sendiri di internet. Mangsa juga tidak memeriksa atau mengesahkan gambar atau frasa / kapsyen keselamatan sebelum memasukkan kata laluan.

Mangsa akan memasukkan nama pengguna dan kata laluan mereka untuk masuk ke portal perbankan internet yang kelihatan sama dengan portal bank dan kemudian memasukkan Kod Kebenaran Transaksi (TAC) yang diterima melalui telefon bimbit mereka. Maklumat tersebut digunakan oleh penipu untuk melakukan transaksi tanpa kebenaran tanpa pengetahuan mangsa.

Penipuan Telefon (Makau)

Penipu Makau biasanya berpura-pura menjadi polis, pegawai bank, atau pegawai pajak dengan tujuan menanamkan rasa takut pada pengguna yang rentan dan memaksa mangsa membayar wang agar mereka tidak dikenakan apa-apa kesalahan undang-undang.

Modus operandi terbaru penipuan tersebut termasuk penipuan si penipu yang berpura-pura sebagai perkhidmatan penghantaran pos tempatan dan mendakwa bahawa bungkusan mangsa ditahan di kastam lapangan terbang Malaysia. Mangsa diminta melunaskan bayaran tertentu sebelum bungkusan itu boleh dilepaskan daripada kastam.

Gores dan Menang

Penipuan yang melibatkan gores dan menang ini biasanya ditujukan kepada pengguna yang rentan tertamanya daripada golongan warga emas. Mangsa ditipu kerana mempercayai bahawa mereka telah memenangi sebuah kereta baru dan hadiah wang tunai. Dalam kebanyakan keadaan, mangsa didatangi oleh penipu biasanya di tempat letak kereta pasar raya besar. Mangsa sangat yakin bahawa mereka mengalami masalah dan menyerahkan kad kredit dan PIN mereka untuk menuntut hadiah wang tunai.

Penipu kemudiannya melakukan pengeluaran tunai sehingga had maksimum kad kredit melalui kad kredit. Oleh kerana kad dan PIN terganggu, penyedia perkhidmatan kewangan tidak dapat membayar tuntutan tersebut.

Pertikaian biasa yang berkaitan dengan penipuan atau scam yang diterima oleh OFS

Pada 31 Ogos 2020, OFS telah menerima sejumlah 71 kes yang berkaitan dengan penipuan. Pada tahun 2019, sekitar 16% kes perbankan yang didaftarkan adalah berkaitan dengan transaksi dalam talian di mana pengguna ditipu untuk mendedahkan bukti perbankan mereka kepada pihak ketiga melalui penipuan kejuruteraan sosial.

Pengguna dipandu untuk melakukan transaksi ini termasuk menukarkan nombor telefon bimbit mereka secara tidak sedar kepada nombor si penipu di ATM. Dengan berbuat demikian, Kata Laluan Sekali Masa (OTP) dihantarkan ke nombor telefon bimbit penipu yang kemudiannya membolehkan transaksi dalam talian dapat dilakukan tanpa pengetahuan mangsa.

Berdasarkan penemuan OFS, transaksi yang didakwa tidak sah dilakukan dengan nombor kad kredit atau debit pengadu dan nombor nilai pengesahan kad (CVV) dengan OTP yang dihantar oleh bank ke telefon bimbit yang didaftarkan pengadu untuk menyelesaikan transaksi dalam talian. Pertikaian yang paling biasa adalah berkaitan dengan pembelian permainan dalam talian, memuat naik aplikasi dan penambahan nilai e-wallet.

Cara mengelakkan diri anda daripada tertipu

Modus operandi penipu terus berubah dan berkembang. Masyarakat daripada semua peringkat umur dan latar belakang pendidikan boleh menjadi sasaran penipu.

Penipu akan berusaha dan membina kepercayaan dari semasa ke semasa dan memberi tekanan kepada mangsa untuk berkongsi butiran perbankan mereka atau untuk memindahkan wang. Seseorang mesti sentiasa berwaspada agar tidak menjadi mangsa penipuan secara peribadi, melalui telefon atau dalam talian.

1. Anda mesti merahsiakan maklumat peribadi dan butiran perbankan anda.
2. Jangan buka pautan e-mel / laman web yang pelik / tidak boleh dipercayai atau kongsikannya kepada sesiapa sahaja.
3. Jangan menghantar wang atau mendedahkan butiran kad bank kepada orang yang tidak dikenali.
4. Sekiranya sesuatu promosi itu terlalu bagus untuk menjadi kenyataan; berhenti seketika dan berfikir.
5. Bincangkan dengan ahli keluarga atau rakan yang dipercayai jika anda menerima panggilan atau e-mel yang mencurigakan daripada orang asing.

Apa yang harus anda lakukan sekiranya anda menjadi mangsa penipuan?

1. Hubungi Pihak Bank Anda

Segera hubungi bank anda sekiranya anda telah berkongsi butiran perbankan anda atau memindahkan wang kepada seseorang yang anda tidak kenal. Bank anda akan menyekat akaun anda dan mencegah kehilangan wang lebih lanjut.

2. Buat laporan polis

Jangan tangguhkan laporan polis tentang penipuan ini kerana semakin lama, semakin ia sukar untuk dibanteras dan penipuan ini atas terus berleluasa sehinggakan pihak lain serta ahli keluarga kita sendiri terbabit.

3. Simpan Segala Butiran dan Bukti

Simpan semua butiran dan bukti yang relevan seperti pesanan teks dan dokumen yang berkaitan dengan kejadian penipuan bagi memudahkan pihak tertentu dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Bilakah anda harus menghubungi OFS?

1. Hubungi bank anda dengan segera sekiranya anda telah berkongsi maklumat perbankan anda atau memindahkan wang kepada orang asing.

2. Anda mesti membuat aduan rasmi kepada penyedia perkhidmatan kewangan (FSP) anda mengenai kerugian kewangan anda.

3. Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan hasil akhir dari aduan tersebut kepada penyedia perkhidmatan kewangan, anda boleh mengemukakan pertikaian anda dengan Ombudsman for Financial Services (OFS).

Sumber: Ombudsman for Financial Services (OFS)

Artikel Berkaitan

Lihat Juga
Close
Back to top button