Pengguna

Berhati-hati dengan Pusat Khidmat Kecantikan

Menurut Laporan Aduan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) pada tahun 2013, sebanyak 2,031 aduan diterima tentang pusat kecantikan dan pusat kecergasan, iaitu 45.4% aduan melibatkan pusat kecantikan, manakala 49.1% berkaitan pusat kecergasan. NCCC mendapati iklan dan janji yang dibuat oleh pusat-pusat kecantikan adalah untuk menarik perhatian pelanggan bagi mendapatkan perkhidmatan mereka. Akhirnya pengguna mendapati mereka hanya membazirkan wang apabila tiada perubahan terhadap perkhidmatan yang dilanggan.

Daripada jumlah aduan yang diterima tentang pusat kecantikan dan pusat kecergasan ini, sebahagiannya berkaitan dengan kontrak dan deposit/pemulangan wang. Sebanyak 46.5% aduan melibatkan pengguna tidak dibenarkan membatalkan kontrak atau pakej yang telah ditandatangani. Jika ada beberapa pusat yang bersetuju untuk memulangkan wang, caj pentadbiran pula dikenakan ke atas pengguna. Terdapat beberapa pusat juga mengamalkan polisi bahawa ‘wang tidak boleh dikembalikan’. Hal ini bertentangan dengan Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang mengkhusus kepada kontrak masa hadapan.

Kebanyakan pengadu mendakwa mereka terjebak ke dalam perangkap apabila tertarik dengan iklan yang memaparkan ungkapan seperti ‘sesi percubaan percuma bernilai RM139’, ‘sesi percubaan percuma selama 7 hari’ dan lain-lain lagi. Apabila mereka ke pusat kecantikan atau kesihatan tersebut, mereka diminta untuk menandatangani kontrak dan diberitahu bahawa sejumlah wang perlu dibayar ataupun perlu menjadi ahli sebelum mereka boleh menikmati sesi percubaan percuma. Pengadu tidak berpuas hati apabila menyedari bahawa mereka perlu membayar untuk sesi percubaan yang ‘percuma’ itu. Di samping itu, selepas membayar sejumlah wang untuk proses rawatan selama 10 sesi, mereka akan dikenakan bayaran bagi produk yang digunakan semasa proses rawatan.

Selain itu, terdapat dalam kalangan pengadu yang menerima pesanan ringkasan (SMS) daripada pusat-pusat kecantikan yang mengatakan mereka telah ‘terpilih’ untuk mencuba sesi percubaan percuma.

Aduan berkaitan tahap perkhidmatan pusat kecantikan pula mencatatkan sebanyak 21.1%, iaitu pengguna tidak berpuas hati terhadap perkhidmatan yang dijanjikan. Biasanya pengadu tidak berpuas hati kerana tiada perbezaan yang dialami selepas melanggan perkhidmatan. Contohnya, pengadu tidak dapat mengurangkan berat badan seperti yang diinginkan.

Memandangkan keperluan dan permintaan orang ramai yang semakin meningkat terhadap perkhidmatan kecantikan ini, maka pihak berkuasa perlu meneliti perkara ini dengan lebih serius dan melakukan tindakan penguatkuasaan. Pihak berwajib perlu memastikan kualiti dan keselamatan produk mematuhi standard minimum yang ditetapkan. Selain itu, pengguna juga perlu mengetahui hak dan tanggungjawab mereka kerana perkhidmatan ini secara tidak langsung berkait rapat dengan kesihatan dan nyawa mereka. Oleh itu, pendidikan pengguna perlu dipergiat lagi.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) di talian 03-7877 9000 atau myAduan@nccc.org.my

Sumber : Buletin Ringgit/Bank Negara Malaysia/Edisi 51/Julai 2014

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button